professionalisering kwaliteit in het MBO kwaliteit in het HO
Professionalisering Kwaliteit in het HO Kwaliteit in het MBO
logo accordance consultancy home / werkwijze / nieuws / vrije impressies afbeelding accordance consultancy

ONDERZOEKENDE PROFESSIONALITEIT

Schuiling: “De echte ontwikkeling van een organisatie is niet het resultaat van een veranderproject maar het resultaat van heel veel acties.”

Vanuit mijn achtergrond in de research kan ik het niet laten om dingen die ik tegenkom onderzoekend te benaderen en om vragen te stellen. Vragen die anderen soms kunnen verwarren. In supervisie leer je om te reflecteren, dat is vaak achteraf en niet in 'het moment'. Bij onderzoekend leren gaat het om 'reflection in action' in het 'hier en nu'. Ik faciliteer teams en onderwijsprofessionals om manieren van onderzoekend leren in te passen in de dagelijkse praktijk en/of het onderwijs. Daarbij kun je ook denken aan vormen van actie-onderzoek. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de 'Triple-Proces-Structure' (TPS) van actie-onderzoek, omdat dit op een elegante manier de kloof tussen wetenschappers en professionals in de praktijk overbrugt. 

Referentie TPS: Schuiling, G.J. (2019), Pendelen als vorm van werken. Tijdschrift voor Begeleidingskunde, 8 (3), 40-49.